בהמשך לפוסט הקודם של בלת״מ ותכנון הוצאות אם פספסת זה כאן – זה הדבר השלישי :
יש הרבה חבר׳ה טובים שאנחנו נפגשים איתם שאומרים לנו את המשפט הבא:
״אבל איך אני אשים בצד/ אשלם לעצמי אם אין לי ממה? אני נשאר עם 0 אחרי שההוצאות יורדות.
אחרי שיחה קצרה איתנו הם בעצם מבינים שעד עכשיו הם עבדו הפוך.
איך וורן באפט אומר?
אל תשקיע את מה שנשאר אחרי שהוצאת, אלא תוציא את מה שנשאר אחרי שהשקעת״
וזאת בדיוק הנקודה.
באפט מדבר בעצם על סדר פעולות.
וסדר הפעולות זה הדבר היחיד שצריך לשנות כאן.
אז לשאלה- איך אפשר לשלם לעצמי אם לא נשאר?
הרי איך אפשר להסביר מצב נגיד שבו 2 משפחות זהות לחלוטין כאשר ההכנסה של הראשונה היא 15000 ש״ח בחודש וההכנסה של השנייה היא 17,000 ש״ח בחודש ושניהם מסיימות את החודש עם 0.
שוב, כמו דיברנו על זה כבר בעבר, זוכר? גובה הכנסה פחות רלוונטי.
זה עניין מנטלי- פסיכולוגי נטו!
זאת התנהגות כלכלית.
לכן גם נתייחס לזה ככה ונבין דבר פשוט:
בשביל להגיע למצב שבו אנחנו חוסכים כל חודש, כלומר נשאר לנו יותר ואנחנו בתזרים חיובי-
אנחנו קודם כל נחסוך.
הבנת את הכוונה?
החיסכון זאת לא התוצאה, זאת הפעולה.
ולא סתם פעולה, הפעולה הראשונה.
זאת אומרת שקודם כל אנחנו נחסוך (נשלם לעצמנו) ורק אחר כך נוציא.
(לא קודם נוציא ונישאר עם עודף שהוא החיסכון)
אתה תצטרך לשרוף קצת סירות בשביל לעשות את זה.
שזה אומר בין היתר להעביר הוראת קבע שבה אתה משלם לעצמך כל חודש לפני שההוצאות החודשיות יורדות.
לפני! לא אחרי.
הפכת את סדר הפעולות.
איך לעשות את זה?
שוב זה פסיכולוגי.
דוגמה: אם ההכנסה שלך היא 10,000 ובוא נגיד שעל פי כלל האצבע אתה צריך לשלם לעצמך לפחות 10 אחוז מההכנסה (כלומר 1000), אז מבחינתך ההכנסה שלך היא לא 10,000 יותר, היא 9000.
ותאמין לנו, לשלם לעצמך של מחר חשוב פי כמה מלאכול את האוכל שלך עכשיו.
תרצה גם בעתיד להיות שבע, תהיה בטוח בזה.
ועכשיו, זה בעצם התקציב שלך החדש שלך-
הסכום שנשאר אחרי ששילמת לעצמך.
אחרי שבקובץ אקסל שלנו תתחיל לבנות את המאזן/ התקציב החדש שלך,
הדבר הראשון שתתייחס אליו בהוצאות הוא העניין שדיברנו אליו:
התשלום לעצמך.
ואחר כך, בכל שאר הסכום שנשאר אתה מפזר לשאר תחומי החיים כמו- דיור, מזון, דלק, מסעדות וכו׳.
לאן אתה מנתב את הכסף שאתה משלם לעצמך?
על זה נדבר בשיעור הבא.
אוהבים,
דין ומיק.
המשימות שלך:
1.אם עדיין לא עשית שיקוף פיננסי זה הזמן (לינק לשיעור).
(וקובץ האקסל נמצא כאן).
2. מה ההכנסה החודשית שלך/משפחתך נטו?
3. מה ה-10% מסך ההכנסה?
4. קבע לעצמך את הסכום החדש שאותו אתה הולך לשלם לעצמך כל חודש מהיום (מינימום 10%)-
5. מה ההכנסה הפנויה החדשה שלך (לאחר שגזרת את התשלום לעצמך)? זהו התקציב החדש שלך.
6. סדר לך מחדש את התקציב החדש לפי קטגוריות עם ההכנסה הפנויה החדשה שלך (אחרי תשלום לעצמך).
7. השלב הבא יהיה ליצור הוראת קבע חדשה לאפיק שבו הכסף הזה גם יעבוד.
יש לך שאלות וצריך קצת תמיכה?
תצטרף לקבוצת ה-WhatsApp שלנו >>
דף העבודה של השיעור: